یاماها از توربوشارژر در پیشرانه موتورسیکلت استفاده میکند
به گزارش سرویس فناوری موتور جستجوی خبری آک تک به نقل از زومیت
شرکتهای خودروسازی، از توربوشارژر بهعنوان روشی ایدئال برای کاهش مصرف سوخت پیشرانه و انتشار گازهای آلاینده خروجی بدون به خطر انداختن قدرت آن یاد میکنند و تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز در حال شروع استفاده از این راهحل هستند. بنا به گزارشها، یاماها قصد دارد طیف وسیعی از پیشرانههای توربوشارژ را تولید کند که طی سالهای آینده قدرت محصولات آن را تأمین خواهد کرد.
به گزارش موتورسایکل نیوز، مهندسان یاماها در سال ۲۰۱۷ توسعه فناوری توربوشارژ را آغاز کردند. این شرکت دو طرح را آزمایش کرده است که اولی توربوشارژر را درون اگزوز قرار میدهد و پیکربندی غیرمعمولی بهنظر میرسد؛ درحالیکه دیگری آن را نزدیک منیفولد اگزوز قرار میدهد و این همان چینشی است که معمولاً در صنعت خودرو مشاهده میشود. بهنظر میرسد که یاماها به دلایل هزینهای و بستهبندی، راهحل دوم و معمولتر را انتخاب کرده است.
استفاده از توربوشارژر، روشی ساده و اثباتگردیده برای تزریق انرژی بیشتر در موتورسیکلتهای خود ارائه میدهد تا گرفتار مقررات انتشار آلایندگی نشود. این معیارها، صنعت جهانی خودرو را به سمت جدیدی سوق میدهند که باعث جلب توجه زیادی خواهد گردید؛ اما تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز نگرانیهای خاصی دارند که به دلیل مجموعهای از مقررات خاص است. بهعنوان مثال، ساخت مدلهای با کارایی بالا مانند موتورسیکلت ۱۶۰ اسب بخاری MT-10 از همیشه دشوارتر خواهد بود.
باید ببینیم که کدام مدلها برای اولینبار از توربوشارژر استفاده میکنند و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. قانونگذاران اروپایی مقدمات اجرای مقررات یورو ۵ را از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز کردند، بنابراین احتمالاً یاماها باید نخستین موتورسیکلت مدرن و توربوشارژ خود را قبل از پایان سال معرفی کند. بااینحال، شرکت ژاپنی درباره برنامههای خود برای آینده اظهارنظر نکرده است.
در ادامه بخوانید:
انتظار نداشته باشید که فناوری توربوشارژر برای موتورسیکلت به همانگونهای که برای خودروها توسعه یافته است، در موتورسیکلتها نیز توسعه یابد و مورد استفاده قرار گیرد. یاماها به ترتیب در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ از دو مدل مفهومی رونمایی کرد، اما در سال ۲۰۱۹ از تمرکز بر صنعت خودرو کنار کشید. مسئولان یاماها در آن زمان اعلام کردند که «(تولید) خودرو در برنامهی بلندمدت ما جایی ندارد».
اگرچه بیشتر موتورسیکلتهای جدید موجود در سال ۲۰۲۰ از پیشرانه تنفس طبیعی بهره میبرند، چند تولیدکننده روشهای القای اجباری یا فناوری توربوشارژ و سوپرشارژ را آزمایش کردهاند. موتورسایکل نیوز خاطرنشان کرد که یاماها در سال ۱۹۸۲ پیشرانه ۶۵۳ سیسی چهار سیلندر چهار-کاربراتوره XJ650 را توربوشارژ کرد تا قدرت خروجی آن به ۹۰ اسببخار در ۹،۰۰۰ دوربردقیقه برسد؛ البته تولید این موتورسیکلت در سال ۱۹۸۴ به پایان رسید و نتوانست جایی برای خود در خط تولید یاماها پیدا کند. از جمله سایر موارد میتوان به مدل خیابانی کاوازاکی نینجا H2 و مدل مخصوص پیست نینجا H2R اشاره کرد که از سوپرشارژر بهره میبرند. پیشرانه کاوازاکی نینجا H2R میتواند ۳۱۰ اسببخار قدرت تولید کند که آن را همردیف پیشرانه فولکسواگن گلف R قرار میدهد.
منبع : زومیت
به صفحه اخبار فناوری بروید و دیگر خبرها را مشاهده نمایید.
مطالب مشابه
- معرفی سایت ایرانیان نیوز
- قابلیت Center Stage آیپد پرو ۲۰۲۱ منحصر به فیس تایم نیست
- اولین خودرو هواوی؛ Seres SF5 معرفی شد
- زبالههای کرونایی حیات وحش را نابود میکنند
- نسخه هیبریدی مازراتی لوانته با قدرت ۳۳۰ اسببخار معرفی شد
- پورت اترنت ۱۰ گیگابیتی در مک مینی M1 اپل
- ریاضیدانها به اثبات جدیدی برای احتمال رنگآمیزی اردوش رسیدن
- بررسی گلکسی M51 سامسونگ – زومیت
- قاب Combo Touch آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل معرفی شد
- آیپد پرو ۲۰۲۱ از نگاه وبسایت رسمی اپل
مطالب تصادفي
- ۳۱ قطار مترو تهران به میزان ۸۵ درصد بومیسازی شدند
- ایلان ماسک ، اسپیس ایکس قصد دارند به زودی نمونه اولیه موشک S
- CES 2021 ماسک ها ، حسگرها و سایر فن آوری ها را برای کمک به م
- فروش انبار جمعه سیاه Home Depot: بهترین معاملات موجود در حال
- خبر : موتورولا از جدیدترین گوشی میان رده خود Moto G82 رونمای
- خبر : گوشی پرچمدار جدید ردمی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و چیپ ا
- معاملات Prime Day Walmart: بازی های نینتندو سوییچ با قیمت ۴۰
- فصل ۲ ماندالوریان: همه آنچه قبل از بازگشت Baby Yoda در ۳۰ اک
- ما فکر می کنیم آیفون ۱۳ ارزش انتظار را خواهد داشت. در اینجا
- مخترع تلفن همراه در نوآوری مبتنی بر همه گیری – و اولین